Tuesday, November 16, 2010

PKR bergolak, Cina masuk dalang



Penasihat PKR Sarawak, Dato Michael Bong Thiam Joon, dan bekas Senator MCA, Dato David Yeoh kini telah menggantikan Dato John Soo Chee Wen dan Dato Ravindrun sebagai pembiaya, tetapi juga sebagai strategis Anwar.

Pada Selasa Nov 9hb, Anwar Michael Bong memberitahu David Yeoh bahawa dia telah berbisik kepada Nurul Izzah untuk mengimbangi kekecohan yang sedang berlaku dalam PKR kini. Dia mencadangkan Chua Jui Meng dilantik sebagai Timbalan Presiden.

Sebaik perkara ini disampaikan, Nurul seolah-olah bersetuju dan meminta Michael Bong bincang dengan Anwar.

Halus sekali kedua-dua Cina ini nak menguasai PKR. Tatakala PKR sedang berkecamuk, mereka memasukkan jarum. Walaupun mereka baik dengan Anwar, tetapi mereka telah menjangka Anwar akan masuk penjara.

Dalam rancangan mereka, sebaik saja Chua Jui Meng menjadi Timbalan Presiden, maka dengan senang mereka akan buang Azmin. Mereka tahu ramai ahli serta pemimpin PKR tidak suka pada Azmin dan membuang Azmin adalah satu langkah popular.

Inilah cerita Melayu. Ezam gaduh dengan Azmin. Ezam kena keluar, Cina ngo masuk. Azmin berbalah dengan Azmin, Cina cauvanis masuk. Lama2 nanti, baik Azmin tak dapat, Zaid pun tak dapat.

No comments:

Post a Comment