Wednesday, April 13, 2011

DAP Violet Yong menghina Melanau dan Pehin Sri Abdul Taib Mahmud (video actually taken by mudatengah on site)

video
Ceramah DAP Jalan Mendu, 9pm Wednesday 13 April 2011

54 comments:

  1. tak apa tunggu full translation,walaupun direct translate tak nampak apa offensive,namun tersirat harus dihuraikan.sebab crowd yang ada di situ 90%orang cina,memang khas ceramah tersebut ditujukan pada orang cina

    ReplyDelete
  2. tak apa tunggu full translation,walaupun direct translate tak nampak apa offensive,namun tersirat harus dihuraikan.sebab crowd yang ada di situ 90%orang cina,memang khas ceramah tersebut ditujukan pada orang cina

    >>>> stuju pndpat saudara

    ReplyDelete
  3. Sik boh nak nunggu full translation. Aku pun dah dengar dan faham. Iboh nak nyalakan api perkauman di Sarawak. PR dan BN sama ajak masing2 berpolitik berlandaskan perkauman. Apa bezanya? Rakyat Sarawak bukannya bodoh sik erti! Isu kinek tok bukan kaum nok ney nait ka turun, Isu kinek tok tanah adat dirampas, harga minyak nait, kos hidup nait, sidak org politik bertakung duit kedirik biarpun BN atau PR, sik ada keadilan dalam memohon tender, bukak bisnes sik ada jalan segal sik ada kabel politik dll. Isu2 kedak tok sik ada pun dalam kempen pilihanraya. Ujung2 sapa2 dipilih, bait BN ka PR ka, sama ajak - nok rugi rakyat Sarawak! Bila ngudi mikir benar2 calon, bukan parti! Sikda guna mengira parti, parti ya la polah hancur! Segal ya la BN dlm kedudukan bahaya, rakyat udah fed-up so daknya akan undi mana2 calon, janjinya bukan dari BN! Mun jadi la BN kalah ka merosot undi, ya salah sidak kedirik, si menjuang hak rakyat. Tuhan maha tauk, maha melihat. Cukup masa kelak dak Taib ngan bala akan meninggal dunia juak, baruk nya rasa sapa 'BOS' segala2nya. Jam ya nyesal sik berguna. Sama juak sidak Anwar, Najib, Baru Bian, Masing, Mawan, Kit Siang, Karpal, Chong, Dundang dan yang sewaktu dengannya! Masa ya la kemenangan rakyat akan diraikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang pasti majoriti BN akan kurang. Tetapi jikalau Putrajaya guguk dan kERAJAAN pusat dipegang PR Sarawak akan satu2nya di pegang oleh BN.Apakah YB2 PBB dan yang lain sik lari ke PR? Masa ya bolehlah Si Daud ya berik komen. Masa ya baru kita tauk sipa penyokong Pehin benar2. Masa tuk memanglah bergula2 ajak !!

      Delete
  4. Pokok belum tumbang kenapa kura-kura menunjukkan sikap kurang ajar! Dap hanya bertanding di 19 kerusi adun tetapi kenapa berlagak macam bertanding di 72 kerusi?

    ReplyDelete
  5. Hidup PBB..kita lawan PR..jika PR guna kekerasan kita pun boleh guna kekerasan.. Ingat ramai pengundi atas pagar menyokong anda..

    ReplyDelete
  6. silapnya pemimpin2 & orang2 melayu bercakaran sesama sendiri, dap mengambil kesempatan memperkukuhkan kedudukan di setiap kawasan yg ramai pengundi cina. bahayanya sentimen perkauman dimainkan dikawasan sesuatu kaum itu majoriti!!! sedangkan keseluruhan rakyat IMPIKAN KEAMANAN berterusan...mengapa isu2 perkauman jugak yg digembar-gemburkan????

    bukankah setiap kaum saling bergantungan & memerlukan sokongan utk kemajuan ekonomi? bukankah semua kaum perlu mempertahankan negara dari dicerobohi musuh baik dlm apa bentuk sekalipun? bukankah semua bangsa perlu mempertahankan pemerintah sekiranya semuanya mendapat kebaikan di malaysia ini? jgnlah hipokrit bila anggap diri/kaum sendiri sj yg berjasa atau diri/kaum sendiri saja yg teraniaya atau diri/kaum sendiri saja yg bijak atau hebat! sesetengah pemimpin hanya bijak berceramah atas pentas tapi gagal membuktikan kpd rakyat jasa mrk! yg mrk tahu hanya membangkang!!!!

    ReplyDelete
  7. i setuju pasal politik tok..semua sama jak...cuma pendekatan cdk tok kadang-kadang trlampau dan sik relevan dgn keadaan.kita semua setuju kalau cdk politikus tok maok memperjuangkan hak rakyat..tp jgn la sampe mengorbankan maruah agama,ngeri,daerah,kpg,korga,kawan n sistem demokrasi negara...mun mok d modified kata pahlawan melaka dolok..YB bagus, YB dipilih, mun YB ya kedak chips more..pegi mampusssss....(13)

    ReplyDelete
  8. Biasalah mereka ini, mereka yang tak pernah puas. Diberi betis hendak paha. Dahlah mengecapi kemewahan di bawah pemerintahan kerajaan sedia ada, sekarang menjadi duri dalam dalam daging dalam meneruskan kemakmuran dan kedamaian di Sarawak.

    Mungkin ammu ini tidak faham tentang kedudukan Pehin Seri sebagai presiden parti yang memenangi majoriti dalam pilihnaraya, maka dia berhaklah untuk menduduki kerusi tersebut. Seandainya suatu masa nanti kerusi presiden PBB diduduki dipegang kaum lain, maka orang berkenaanlah berhak untuk menduduki kerusi KM

    Janganlah memecahkan perpaduan bumiputra di Sarawak.....hanya sekadar menangguk di air keruh. Pemimpin sebeginikah yang harus dipilih untuk memerintah Sarawak yang berbilang kaum ini?

    ReplyDelete
  9. teruk mcm la bagus... enough is enough konon.. kalau hebat sgt dpt ke bangunkan sarawak? janji manis jer PKR DAP or ROCKET.. Same jer.. nak memecah belah kaum jer. menyemak la.. kalau nak turunkan harga myk trunkan sekarang la.. jgn cakap x serupa bikin.. baru i salute.. jgn nak mengutuk CM PM ker, cermin diri sendiri ler.. VOTE FOR BN WE LOVE SARAWAK SO VOTE FOR BN

    ReplyDelete
  10. apa sebab kita di malaysia tok bodo gilak mun kawasan bandar mesti ngengkah cina jadi YB apa kenak sik ngengkah org bumiputera macam di indon kita nak jadi apa aku pun sik tauk coba kalau najib ya bukan PM Malaysia ( contoh - Tukang Kebun Sekolah ajak )adakah bangsa cina nyambutnya cara bagus datang ke Sarawak tok wahai saudara2 ku Anak Jati bumiputera sarawak mari kita bersama sama tubuhkan satu parti politik baru di Sarawak tercinta tok atas Dasar dan nama BUMIPUTERA SARAWAK

    ReplyDelete
  11. aku tak minat terhad mana2 parti politik yg wujud dan ada di malaysia sekarang ini kerana mereka semua takut terhadap satu bangsa yg bernama Cina kenapa??????? perlukah kita letak calon berbangsa cina di kawasan bandar di seluruh Malaysia kenapa????? adakah wajib kita letakkan mereka ( Cina )dalam kancah politik di negara ini? kenapa???? adakah di Singapura yg diperintah oleh bangsa Cina memberikan peluang yg sama terhadap bangsa Melayu????? renung2 kan lah selamat beramal......

    ReplyDelete
  12. racial politics

    ReplyDelete
  13. ya, korbankan demokrasi untuk sosialis

    bagus sangat la tu...

    ReplyDelete
  14. sik tauk cerita tetiba madah "bukan2", sak wa sangka ya bukan ajaran Islam.

    Banner DAP di Miri diconteng , "orang cina sik mandi pagi" <- ya baruk nampak sikap Perkauman! Padahal di Miri BN (SUPP) ya pun CINA yang bertanding, pelik juak Orang PBB Miri tok. Dahlah brapa banyak tanah Lembaga amanah Kebajikan Melayu Miri dah digadai orang PBB kat company Kroni SUPP! Sik guna!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  15. coba rujuk perlembagaan kemerdekaan malaysia.kena sidak cina x boleh jadi PM malaysia.semua tok dah dimeterai awal-awal gik

    ReplyDelete
  16. haish apa mauk jadi dah negeri Sarawak tok. Kelak aku mintak orang pandei mandarin translate untuk aku. Biar aku empun menentukan apa di padah Violet Yong tok racist kah sik.

    ReplyDelete
  17. mcm ni lah msia, bila org melayu ckp pasal melayu... RACIST...dia ni ckp, x racist, siap ckp dlm bahasa cina lagi, kata perjuangkan malaysian malaysia? bahasa malaysia la pkai,...typical DAP..nk mengapi api kan keadaan..modus operandi sama mcm 13 mei..

    ReplyDelete
  18. bkn salah bangsa,tp ada lah individu tertentu nok conquer swak..swak negeri paling byk hasil tp antara negeri paling miskin?hmmm...

    ReplyDelete
  19. nak bkempen biar secara sihat..tok x, habis kaum2 lain di anok..crita kburukan CM utk jatuhkan org...maka drik ya org politik..so, sikap ya profesional n beradap...org sarawak tok pnuh dgn kesantunan, budi bahasa...mun biadap camya, iboh jak diam sarawak.....

    ReplyDelete
  20. kata nk pimpin sarawak..blom apa2 dh timbulkan isu perkauman..mcm mana sarawak nak aman???????????????........org2 sarawak...fikir2 kan..janji mcm2...nk buat tu, nak buat nie...masa kempen jer ckp cmtu..nanti, habuk pon tak daq..talk is cheap..doing is everything..

    ReplyDelete
  21. sekarang nie...sarawak dh semakin maju..apa lagi nk d ubah???...kalau berubah ke arah kebaikan, bgus gak..tp.kalau ke arah keburukkan??..sapa yang tanggung?...RAKYAT jugak..apa jaminan PKR, kalau menang,dapat tunaikan janji2 dieorg..selama nie, kemajuan atas usaha BN..dah TERBUKTI.....sbg rakyat sarawak,saya jugak, jangan jadi kacang LUPAKAN kulit...

    ReplyDelete
  22. kawan-2 kamu semua pandai-2 belaka maka cubalah fikirkan kawan-2 kita yang lain biar apa kaum atau agama adakah mereka sihat sejahtera dan ceria seperti semua? Pemeritah di amanahkan oleh kita rakyat untuk membantu semua rakyat dan mentabir dengan baik demi kebaikan kita semua rakyat jelata kita dianugerahkan telinga dan mata untuk mendengar dan melihat maka buatlah apa yang kamu fikirkan betul untuk mereka yang memerlukan, kerana dengan cara lain kita tidak berupaya kita undi kepada apa yang kita fikir betul.Demi rakyat atau rakan-2 kita yang susah atlk TIDAK PERLULAH KITA MENGKRITIK SESAMA KITA MAKLUK YANG HIDUP DI BUMI INI

    ReplyDelete
  23. next time,,nk bagi ceramah tu..biar guna bahasa semua orang boleh faham..so,tidak timbul salah faham daripada pihak lain..ini kan musim berkempen, apa2 isu senstve..

    ReplyDelete
  24. She is a racist of the worst kind. This is an example of freedom of speech being abused.

    ReplyDelete
  25. Susah-susah hantar ajak si Violet ya balit ke Cina ya..baru nya tau..

    ReplyDelete
  26. Send Violet back to China..tidak tahu mengenang budi Cina tuk..

    ReplyDelete
  27. knk meri ceramah dalam bahasa cina mun mok represent semua org? ataupun memang mok represent dak cina jak? mcm ya memang dah sik satu malaysia. buat apa mok undi org mcm ya...

    ReplyDelete
  28. Hantar ajak si Violet ya balit ke China..tidak tahu mengenang budi..lawyer paling bodoh kat Malaysia tuk..sik pandei maca perlembagaan Malaysia..suruhnya ya masuk Islam..bodoh..

    ReplyDelete
  29. Toklah contoh rakyat asing yng tak bersyukur duduk kat negeri tok lagi nak menghina kaum lain kalau saya jumpa orang ini akan ku ajar cukup2 biar dia tau langit ia tinggi atau rendah ....bodoh violet yong....bagi dia pulut benaau atau polong telor terbang baru padan muka....melanau jangan dicabar......

    ReplyDelete
  30. This idot who posted this blogpost didn't even understand what she was saying. you merely heard the word "chinese" and "melanau" and you already summarize it to racism?

    Please PLAY WITH THE RACISM ISSUE

    ----------------------

    Kamu tidak paham apa yang dicakap dalam video, you cuma dengar perkataan "Chinese" dan "Melanau" saja.

    Mana ada menghina kaum lain? Ayat yang mana satu dia cakap itu menghina?

    ReplyDelete
  31. BN yang main taik dalam election, ko sik mok cakap. Buat rasuah secara terbuka kamu sik mok report? Apa la.

    ReplyDelete
  32. Cina empuan tok mun nya kenak pantat orang Melanau baruk nya tauk.Butoh Melano ada takak emas bah.Muka nya nang suka ngisap butoh.Mun ngikot pengalaman aku mantat empuan cina macam tok,mun di isap ujong kelentit nya ngaraong ta ayo ayo ayo nytamai lah abang kata nya.

    ReplyDelete
  33. Hello, this video clearly implies that the Chief Minister is looking down on Chinese. Violet was just telling us the truth. Please interpret what she said correctly, she never meant for any racism.

    Cakaplah baik-baik. Asyik saja mahu hantar orang Cina yang kamu tidak senang dengan balik ke China. Orang Cina juga warganegara Malaysia yang sah.

    In fact, those of you who are critize her ought to know that you are RACIST!!

    ReplyDelete
  34. Violet tak ada pun menghina orang melanau. kalau tak faham jangan cakap sebarangan tau.. yang di atas tu tau pantat aje. pantat babi baru tau...

    ReplyDelete
  35. somehow pls study it before u gv any comment

    ReplyDelete
  36. hmmm... memang dah clear si violet ya racist. dan orang- orang cina yang terpengaruh ngannya pun duak kali limak racist juak. bangsa macam ya memang sik maok bercampur ikhlas ngan bangsa- bangsa lain di sarawak tok. nya rasa bangsa nya ajak paling superior. bangsa bos lah katakan, tauke bah... bangsa lain semua tolol dan layak jadi tukang gajinya ajak... gialah sebenarnya mentaliti dak cina tok. hasratnya bukannya maok kerajaan molah pembangunan atau apa- apa gik. nok dimaoknya ialah pehin sri abdul taib mahmud jatuh dan kekuasaan sebagai pemerintah di sarawak tok jatuh ke tangan bangsa sidak supaya nya dapat menindas kaum bumiputera ala singapore, baruklah nya akan puas hati....

    apa yang bumiputera (melayu/melanau, dayak) patut polah kinek tok, sikboh peduli dengan dak bangsa sik ngenang budi ya. mun kita melayan daknya, kelak kitapun jadi racist juak. akhirnya boleh menyebabkan rusuhan kaum mun dibiar. biarlah daknya jadi kera sumbang sik maok bekerjasama dengan kita. biarlah nya hidup sendirik- sendirik kerana nya rasa nya bangsa yang boleh hidup tanpa bangsa- bangsa lain di negeri tok.

    ReplyDelete
  37. AKU MAHU DAP TANDING LEBIH DARI 15 KERUSI, KERANA MAHU TUNJUK KEPADA RAKYAT MENANG KALAH LAIN CERITA, TAPI KESUNGGUHAN UNTUK MEMBELA RAKYAT,

    LEPAS TUK, RESIGN JADI CM NAIK KAN ANAK TEMPAT NYA, KALAU MENANG BOLEH CM, GANTI BAPAK, KALAU DULUK BAPAK SAUDARA MERIK NGAN ANAK SAUDARA TAPI KINIK TUK CADANGAN BAPAK MERIK NGAN ANAK, "BRO RAMEI LAGIK ANAK SAUDARA DIRIK YANG PANDEI DI SARAWAK TUK" KALAU SIK MAUK MERIK NGAN ORANG LAIN.

    ReplyDelete
  38. apajak laa ya... d sibu, bn padah 1malaysia, 1heart....tp kbykkan gmbr 4org cina jak yg byk. gmbr gndingan chieng bun tun,vncent goh,tiong tai king n wong soon koh jak ada....pdhl kendidet BN untk SIBU ada 6ORANG...2 org gik bumi...DR Anuar dr DUN Nangka n sorg gik Iban dr Tamin... kenak gmbr nya 2 BUMI ya x dalam SATU gmbr gandingan ya??mcmni aku mok jd pngundi mun hal2 pembangunan sibu hal2 rakyat ya semua nya psl perkauman...segala nya perkauman. kenak Dr Anuar dpt mng d DUN nangka? mn dak Cina d DUN ngka, dpt x mng?walaupun nya dlm BN juak....mn tmpt Wong Soon Koh ya tmpt Dr Anuar ya brtanding, dapat x nya menang??? tmpt2 DAP mng d sibu tk, mun nya MeLAYU, MELANAU o IBAN, dpt x dak nya mng?? kita tgga 5 Taun akan dtg, apa perubahan SIBU d POLAH dak DAP lak...

    ReplyDelete
  39. 1. Jangan komen kalau tak faham.
    2. Tak mengenang budi? Sorry ya.. Rujuklah buku sejarah.. Malaysia merdeka kerana kerjasama antara kaum Melayu, cina dan India. Bukan tumpang-menumpang. Kalau tiada kerjasama.. malaya tak akan merdeka.
    sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. habis, kalau Melayu, Cina & India saja yg membuat Msia merdeka, buat apa nak bawa sarawak masuk msia, sarawak kluar msia lagi bagus, bodoh piang engkau..

      Delete
  40. DAP komunis democrate.........bullshit.....

    ReplyDelete
  41. Cina di bandar dah kaya...sik perlu pertolongn gov pun cdak dpt idup..kbnykn cina srwk racis..bagi cdaknya org bumi xda kelas..corupt...hakikatnya cdaknya yg menghulurkn rasuah....yg kenak bngsa kita yg menerimanya..u all tengok dlm paper lh bla ada vacan maseh ada yg mintk boleh bertutur mandarin...gaji mmng different dr yg bumi...sedar lh kamu...

    ReplyDelete
  42. saya fikir biar betul berani isu perkauman...dalam ceramah yong video ini kata, taib mahmud kata sarawak 72 kaum, cina boleh buat apa, cuma segelintir saja, melanau sama juga segelintir tapi Taib Boleh jadi CM dan tidak logik, sesiapa yang mampu bela untuk rakyat , rakyat pilih dia jadi Pekerja Rakyat tak kira siapa dia.

    ReplyDelete
  43. it has been our concern that DAP won at 13 places. well im not a racist but we have to tackle this problem. we have 5 years to plan like they did to win back. let all your kids,friends, families to vote at the winning place. those future voters to be brain wash.esp bumis...let us find their weakness and post it in a blog form. we dont use race issuse as they did. we are 1 sarawak, 1 borneo..and DAP is from Malaya..fuck them..

    ReplyDelete
  44. Tindakan DAP memburukkan persepsi rakyat Malaysia terhadap bangsa cina. Adakah itu yang dikehendaki oleh DAP??? Bukan semua bangsa cina bersifat perkauman dan juga bukan semua bangsa melayu 'racist'.

    ReplyDelete
  45. I agree with Anonymous April 20, 2011 4:20 PM.
    Racist DAP is not Sarawak!
    Datang Sarawak incite hatred based on race! Always talk about race race race race!! Masuk F1 lah!!! Race hate race hate race hate! Bangang.

    ReplyDelete
  46. Banyak cakap sidak tok Lu chibai sebay mai kong lang teng sa teng ko kaki kua lu chibai

    ReplyDelete
  47. wa si pua chai Melanau Chinese lu chau chibai mai se sua kong lang Melanau si wa kong a lang, chinese si wa kong pun, lu chau chibai mai lai SARAWAK kia PENANG lo

    ReplyDelete
  48. Melanau is minority race in sarawak, why other minority race cannot become CM, only him ??

    ReplyDelete
  49. GOD knows only who are racist. Don't be such a hypocrite please. No matter what races are you. When the results came out, just accept the fact.

    ReplyDelete
  50. biarkan saja bangsa apa sekali pun menghina, asalkan org melayu bersatu Sarawak tetap kukuh aman damai tanpa campuran orang luar....

    ReplyDelete
  51. Sedap dia ni...ermmm

    ReplyDelete
  52. Violet, Mai chibai lu!

    ReplyDelete