Wednesday, November 10, 2010

Cubaan Wong Ho Leng ganggu Ketua Menteri tidak berjaya

BPO
Posted on November 9, 2010, Tuesday
KUCHING: Cubaan Wong Ho Leng (DAP-Bukit Assek) untuk mengganggu Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud membahaskan bacaan kali kedua Rang Undang-undang Perbekalan (2011) 2010 dan Usul merujuk Resolusi Anggaran Perbelanjaan Pembangunan 2011 semalam, tidak berjaya.

Wong berkata: “Saya percaya Yang Amat Berhormat (Taib) sedar ramai di kalangan kami mempercayai terdapat ketidakseimbangan perwakilan Cina dalam perkhidmatan awam.
“Rancangan holistik bagaimanakah yang dapat memastikan ketidakseimbangan ini dapat (atasi)… mungkin menurut merit pendidikan dan sebagai-nya?”
Menurut Taib, tidak ada persaingan untuk memasuki perkhidmatan awam.
“Sebagai contoh, pembangkang memberitahu ‘kita tidak suka kuota’ tetapi pada masa yang sama, saya mendengar ahli yang berhormat (Wong) memberitahu mahukan kuota.
“Sekarang saya tidak tahu apa yang pihak pembangkang mahukan, mungkin mereka sendiri tidak me-ngetahuinya,” katanya.
Wong ingin meneruskan perdebatan itu namun Taib berkata: “Cukup. Saya sudah memberi laluan.”
Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar berkata: “Baiklah. Ketua Menteri sudah menjawab pertanyaan anda.”
Taib segera menambah: “Saya tidak mengganggu anda dan saya berharap anda juga tidak akan mengganggu saya. Anda fikir anda boleh mengganggu fikiran saya. Mungkin ada sudah cuba tetapi masalahnya anda tidak.”

3 comments:

  1. Betul tu. Mereka bukan main menentang kuota pelajar Melayu masuk ke universiti. Nak merit konon. Kerajaan akur. Tapi untuk masuk ke perkhidmatan awam nak kan kuota untuk mereka pulak. Kalau ikutkan merit mereka memang tak layak. Menulis, bertutur dan membaca BM pun macam orang baru datang dari China semalam, mana layak nak berkomunikasi dengan baik dalam pejabat? Tula, kerajaan asyik menurut kemahuan mereka, semakin naik tocang. Kalau untuk benefit diaorang, nak pulak kuota. Mangkuk punya spesis.

    ReplyDelete
  2. Sokong dan setuju jangan dilayan kerenah bahalol ni. Cakap bahasa melayu pun puntang panting ada hati nak mengarah KM beri penjelasan merit budak melayu/bumiputera masuk universiti. Anak2 melyu/bumiputera masih jauh kebelakang dalam pelajaran dan ekonomi maka berikan perhatian yang wajib tanpa takut membuat keputusan yang baik. Syabas Ketua Menteri kerana berani membuat keputusan yang baik dan tegoran yang berani..jangan kasi chan kat depa.

    ReplyDelete
  3. Pelik jugak geng sepet ni. Kalau dia bertanya dan menuntut tentang bangsa dia, tak pulak dia fikir dia 'racist'. Tapi kalau orang atau bangsa lain mendesak fasal hak bangsa mereka, dia lah nombor satu melabel orang atau bangsa itu 'racist'. Ei! Semua orang tau DAP lah the mother of all racists! Menghabiskan beras aja melayan apek-apek ni. Heran macam mana PAS dengan PKR boleh bersama dengan laknat ni semua. Tapi iyalah, PAS dgn PKR bukan jenis sayang bangsa sendiri. Tengok saja Anwar, senang-senang boleh jual bangsa asal cita2 ke putrajaya tercapai.

    ReplyDelete