Friday, November 19, 2010

Kaum CINA DALANG Bantah Menara Warisan??

 

Tuesday, November 16, 2010 



KENAPA ANTI-MENARA 100 TINGKAT ANJUR JAMUAN KEK DI KAMPAR??  celahgelegar.blogspot.com

Sebuah laman sesawang di Facebook yang didedikasikan untuk mendapatkan sejuta peminat bagi menentang pembinaan sebuah menara 100 tingkat oleh kerajaan persekutuan akan menyambut genap sebulan ia ditubuhkan esok.

Pentadbir halaman itu menggesa orang ramai supaya berkumpul di enam lokasi di seluruh Malaysia untuk menjamah sepotong kek dan 'meraikan' kejayaan laman itu setakat ini.

Lima lokasi yang dinyatakan adalah di pancutan air di KLCC dan Stadium Merdeka di Kuala Lumpur; Dataran pidato di esplanade, Pulau Pinang; Coffee Bean di Wisma Merdeka, Kota Kinabalu, Secret Recipe di Lunas, Kedah dan McDonalds di Kampar.

Peserta dijangka akan berada di lokasi tersebut secara bersemuka untuk dua jam dan secara simbolik menjamah sepotong kek yang dibawa oleh masing-masing.

Sila perhatikan lokasi tempat pertemuan tersebut, Kampar pada masa ini boleh dikatakan sudah diperintah oleh Cina. Tambahan pula tempat itu adalah merupakan lokasi UTAR Kampus Perak yang lebih 90% pelajar dan pensyarah adalah orang Cina.

Adakah pentadbir laman Facebook Anti-Menara 100 Tingkat merupakan salah seorang atau sekumpulan pelajar yang cerdik pandai yang bersembunyi di UTAR?

Tuan/Puan bolehlah buat kajian tentang kekuatan Cina ditempat lain yang dipilih seperti Lunas, Pulau Pinang dan Kota Kinabalu.

Adakah Cina akan merasakan mereka sudah kuat dan berkuasa di sesetengah tempat dan akan melaksanakan program-program jahat bermula dari lokasi berkenaan??

KEMPEN ANTI-MENARA 100 TINGKAT DIDALANGI DAP??

"Kami raikannya kerana rakyat biasa Malaysia, bererti bukan pemimpin politik atau NGO, buat pertama kali menganjurkan satu bantahan besar-besaran secara teratur. Jika laman itu boleh dipertimbangkan - mewakili suara ramai yang menentang projek gergasi yang tidak popular dan tiada justifikasi.

"Ini bukan projek mega yang pertama tetapi ini adalah pertama kali projek mega menghadapi rintangan dari bawah. Tiada mega projek dari sekarang boleh dibina tanpa mengambil pendapat awam. Atas sebab itu, kita raikannya,” tulis pentadbir laman yang tidak mahu dikenali itu.

Kenyataan pentadbir laman itu adalah selari dengan apa yang diucapkan oleh pimpinan DAP dalam satu lawatan bersama wartawan ke tapak pembangunan.

DAP mahu 'kuasa rakyat' tentukan Warisan Merdeka

MP Segambut Lim Lip Eng berkata "Kami di pihak pembangkang telah membuat kenyataan berhubung pendirian kami tetapi kerajaan mendakwa kami hanya mempolitikkan isu berkenaan. Jadi sekarang kami mahu menggunakan kuasa rakyat,”

MP Cheras Tan Kok Wai juga mempersoalkan rasional mengapa Malaysia memerlukan bangunan pencakar langit lagi.

"Tiada bandaraya yang hebat hanya dibuat dengan bangunan pencakar langit sahaja

Menurut MP Bukit Bintang, Ong Kui Loon, jalan-jalan yang sempit dengan kehadiran lima sekolah di kawasan itu telah memburukkan lagi masalah lalu lintas di kawasan berkenaan.

Katanya, dengan siapnya projek Warisan Merdeka, keadaan lalulintas di sini akan menjadi lebih bercelaru.

Bagi MP Seputeh Teresa Kok pula projek Warisan Merdeka itu menimbulkan pelbagi persoalan kerana ia dirancang secara tergesa-gesa tanpa perbincangan lanjut. Katanya, contoh seperti beberapa projek di kawasan parlimennya di Seputeh.

PENSYARAH UTAR JUGA TERLIBAT??

Pensyarah, Jabatan Kewartawanan, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang menyokong Facebook Anti-Menara 100 Tingkat dalam tulisan beliau dalam Malaysiakini  menyatakan saya pada mulanya agak pesimistik terhadap kewujudan laman 1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower ini.

Masakan tidak, selalunya sesebuah laman yang memprotes apa-apa agenda kerajaan hanya akan mampu menarik sekurang-kurangnya 10,000-20,000 peminat dan selepas itu akan lenyap begitu sahaja.

Namun, terdapat dua hal yang amat menarik perhatian saya terhadap kewujudan laman ini.

Pertama, pada awalnya pemilik laman ini dihalang daripada mengakses lamannya sendiri. Secara langsung menampakkan bahawa seolah-olah wujudnya arahan daripada individu tertentu kepada pentadbiran Facebook untuk menghalang pemiliknya daripada berkomunikasi dengan aktivis-aktivis sosial yang meningkat seratus orang bagi setiap 5 minit.

Tapisan halus ini walau bagaimanapun tidak bertahan lama dan ditarik balik mungkin kerana pihak pentadbiran Facebook dan individu tertentu akur dengan suara ribuan aktivis sosial ini.

Keduanya, mesej-mesej yang dipaparkan di laman berkenaan nyata merupakan satu amaran yang amat keras kepada pentadbiran Najib untuk menghormati hak rakyat dan seterusnya menyelesaikan pelbagai masalah yang sedang membelenggu rakyat marhean ini daripada menghabiskan duit rakyat dengan melaksanakan projek ini.

Kata mereka projek ini hanya akan menguntungkan puak pemerintah sahaja dan sekurang-kurangnya akan menguatkan teori Marxism bahawa yang kaya akan terus kaya dan miskin akan hancur binasa dibumi sendiri.

Kebanyakkan aktivis sosial ini sudah muak dengan kedaifan sistem pengangkutan dan sistem kesihatan di negara ini. Malah, ada yang yang amat marah dengan sistem kebajikan di negara kita yang didakwa tarafnya menyamai negara-negara dunia miskin.

Lebih daripada itu, ada yang mahukan RM5 bilion itu digunakan untuk memantapkan sistem pendidikan negara serta membantu meningkatkan taraf masyarakat Orang Asal di negara ini yang sekian lama tidak dipedulikan.

Saya tertanya-tanya mengapa tiada langsung peruntukkan untuk komuniti masyarakat India? Apa, dengan membantu sekolah-sekolah tamil maka masalah sosioekonomi masyarakat India ini akan dapat diatasi dengan efisien? Entahlah. Paling memeningkan, MIC hanya memilih untuk diam.

9.58 minit malam - 101, 662 aktivis sosial membantah cadangan pembinaan Menara Warisan ini. Angka ini akan terus meningkat dan di kala pemimpin kita komited untuk mempertahankan Putrajaya walaupun berkecai tulang dan juga badan, walaupun bercerai jasad dari nyawa, ingatlah bahawa beratus ribu aktivis ini akan jadi penentu siapa ke Putrajaya.

10.18 minit malam - 102,533 aktivis sosial sudah mengundi untuk menyahkan projek ini dan undian ini terus meningkat. Media aliran perdana pula memilih membutakan mata untuk tidak melaporkan nilai berita ini.

Untuk kali pertama dalam sejarah negara, rakyat Malaysia memilih untuk bangun dari tidur menentang kepincangan sistem pemerintahan negara ini. Selamat berjuang! kata pensyarah tersebut.

KENAPA CINA BERSUNGGUH-SUNGGUH BANTAH??

Orang Cina bantah kerana TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN kerana projek ini dilihat boleh menguntungkan orang Melayu.

PNB, yang ditubuhkan pada 17 Mac,1978 sebagai alat penting Dasar Ekonomi Baru Kerajaan untuk menggalakkan pemilikan saham dalam sektor korporat di kalangan Bumiputera, dan membina peluang kepada profesional Bumiputera yang sesuai menyertai pewujudan dan pengurusan harta.

Dengan pengurusan dana yang berjumlah kira-kira RM150 bilion, Kumpulan PNB kini merupakan institusi pelaburan utama negara dengan pelbagai portfolio kepentingan yang meliputi saham amanah, amanah harta institusi, pengurusan harta dan pengurusan aset.

Projek Menara Warisan ini merupakan TUGU kejayaan orang Melayu dan akan memberi prospek kejayaan yang lebih kepada orang Melayu.

ORANG CINA MEMANG SAKIT HATI DAN TIDAK MAHU ORANG MELAYU BANGKIT DALAM KUASA EKONOMI. SEDIKITPUN TIDAK BOLEH. BIAR ORANG MELAYU KEKAL BERADA DI BAWAH MEREKA.

Walau bagaimanapun, Datuk Seri Najib Razak tetap mempertahankan cadangan pembinaan menara 100 tingkat bernilai RM5 bilion oleh Permodalan Nasional Bhd (PNB) dan menyifatkan ia bukan pembaziran tetapi bertujuan menjana ekonomi serta mewujudkan satu mercu tanda Malaysia yang maju dan moden.

"Banyak kerja-kerja kontrak yang boleh kita agihkan untuk menggerakkan kegiatan ekonomi, dan kawasan itu boleh menjadi pusat perniagaan menempatkan peniaga bumiputera dan bukan bumiputera, menjadi pusat tarikan dan beri keuntungan.

"Projek ini bukan pembaziran tapi menguntungkan, yang dirancang (oleh) PNB. Najib berkata beliau tidak mengarahkan PNB untuk mewujudkan projek itu.

"Saya tidak arahkan PNB. PNB yang mencadangkan (perkara) ini, sesuatu yang sangat diingini oleh pengurusan atau lembaga (pengarah) PNB," katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanatnya kepada anggota perwakilan di majlis tertutup Taklimat Presiden sempena Perhimpunan Agung Umno 2010.

Najib berkata dalam sejarah negara ini, Perdana Menteri keempat Tun Dr Mahathir Mohamad dikritik hebat oleh pembangkang apabila membuat keputusan untuk membina jambatan Pulau Pinang, namun akhirnya sekarang rakyat Pulau Pinang meminta jambatan yang kedua.

Dr Mahathir juga dipertikaikan semasa membina Menara Berkembar Petronas, jadi rasional kerajaan bagi pembinaan menara warisan adalah sama, katanya.

Warisan Merdeka akan menjadi menara tertinggi di Malaysia. Projek itu akan mengekalkan Stadium Merdeka dan Stadium Negara sebagai warisan negara.

KEPADA MELAYU YANG NAK TURUT SERTA DALAM PROGRAM JAMUAN KEK TERSEBUT ATAU NAK TURUT MENYOKONG FACEBOOK ANTI-MENARA, CUBA LAH BERASA MALU DIPERBODOHKAN OLEH CINA, MEREKA AKAN GELAK KETAWA DALAM HATI MELIHAT GELAGAT MELAYU BODOH..

5 comments:

  1. Cina nakkan tanah tu. Kalau buat menara ah chong kat situ, gerenti tak bising. Tak faham-faham lagike mentaliti kaum opportunis tu? Selagi tak kaut semua tanah kat KL ni, selagi tu tak puas.

    ReplyDelete
  2. Dalam memprotes pon mereka bikin duit. Yang dungu adalah pengikut2nya. Lihat lokasi gathering mereka. Di Macdonalds, Starbucks, Secret Recepi -- siapa punya? Dah terpekik terlolong memprotes tu sudah tentu ramai yg lapar/dahaga, memg utung tokeh2 kedai tu. Padahal boleh je buat kat tempat neutral, stadium ke, dataran putrajaya/merdeka ke. Bodoh sungguh tak paham2 lagi puak2 liberal bingai ni.

    ReplyDelete
  3. PNB perlu teruskan usaha membina Menara Warisan 100 Tingkat untuk tapak perniagaan dan pejabat Melayu yang berjaya. Jangan dengar suara2 sumbang dari kaum pendatang yang tak tau berterima kasih dapat tinggal di kawasan Nusantara ini. Orang yang berjiwa besar dan berani sahaja yang berjaya, kalau kita takut , kita akan dimamah dan diratah-ratah oleh mereka. Kaum pendatang memang membawa masaalah kepada penduduk peribumi.Lihat sahaja di Fiji dan di Austrlia.....sudahlah misikin, ditindas pula. Bagi PNB membelanjakan wang 5 billion untuk membina MW bukan duit poket kaum Cina Malaysia, kenapa nak sobtej pembinaan MW itu ? Melayu sekarang bukan Melayu tahun 40an, Melayu sekarang dah cerdik - takkanlaan asyik nak kena tipu saja....dulu-dulu oang Melayu tak tau mata timbang, bolehlaa tipu... jual sekati...curi timbang 1/2 kati.....macam mana tak kaya.Akhir kata PNB mesti bina MW jika ingin melihat ramai orang Melayu boleh berniaga disatu pusat yang canggih. Sekurang-kurangnya adalaa tempat orang Melayu berniaga......takkan nak sewa kedai kaum pendatang sahaja. Dah lah mahal, tak boleh lebih kurang.

    ReplyDelete
  4. PNB perlu teruskan usaha membina Menara Warisan 100 Tingkat untuk tapak perniagaan dan pejabat perniagaan orang Melayu yang berjaya. Jangan dengar suara2 sumbang dari kaum pendatang yang tak tau berterima kasih dapat tinggal di kawasan Nusantara ini. Orang yang berjiwa besar dan berani sahaja yang berjaya, kalau kita takut , kita akan dimamah dan diratah-ratah oleh mereka. Kaum pendatang memang membawa masaalah kepada penduduk peribumi.Lihat sahaja di Fiji dan di Australia.....sudahlah misikin, ditindas pula. Bagi PNB membelanjakan wang 5 billion untuk membina MW bukan duit poket kaum Cina Malaysia, kenapa nak sobtej pembinaan MW itu ? Melayu sekarang bukan Melayu tahun 40an, Melayu sekarang dah cerdik - takkanlaan asyik nak kena tipu saja....dulu-dulu oang Melayu tak tau mata timbang, bolehlaa tipu... jual sekati...curi timbang 1/2 kati.....macam mana tak kaya.Akhir kata PNB mesti bina MW jika ingin melihat ramai orang Melayu boleh berniaga disatu pusat yang canggih. Sekurang-kurangnya adalaa tempat orang Melayu berniaga......takkan nak sewa kedai kaum pendatang sahaja. Dah lah mahal, tak boleh lebih kurang.
    November 20, 2010 12:28 PM

    ReplyDelete
  5. Jangan dengar dan layan protes si sepet2 jahanam tu. Teruskan PNB buatlah menara warisan merdeka jika ianya melambangkan kemajuan orang2 melayu dalam malaysia moden ini. Bila dah siap bangunan warisan merdeka nanti akan datanglah sepet2 memintak peluang nak meniaga disitu. Dulu bila tun mahathir nak buat putrajaya pun banyak membangkang. Sekarang peluang untuk orang2 melayu yang dulu banyak meniaga di alamanda putrajaya dah kurang sebab pengurusan baru dialamanda dipegang oleh bangsa asing maka sekarang kalau pergi ke alamanda putrajaya banyak peniaga cina. Entah mana muka sepet2 ni datang tiba2 dah penoh kedai2 dalam alamanda dek bangsa cina. Kalau PNB pakai duit pinjaman bank dan bukan duit rakyat apa yang dibising oleh gang komunis ini (DAP). Kalau bangsa dia buat bangunan tinggi macam berjaya square tak apa pulak ... no protest, tapi kalau PNB... macam2 cekadak dia. WARISAN MERDEKA HENDAKLAH DIBANGUNKAN DAN DIPERTAHANKAN SEHINGGA SIAP TANPA TAKUT DAN GENTAR DENGAN UGUTAN SEPET2.

    ReplyDelete