Sunday, November 7, 2010

Pehin Sri : Kemenangan Berganda Bukti Kepercayaan Rakyat


Gambar ihsan James Joshua
Oleh Hazel Lee
MIRI – Kemenangan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Parlimen di Batu Sapi dan Galas membuktikan keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketua Menteri Sarawak, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud berkata, kemenangan di kedua-dua kerusi itu memulihkan imej BN sekaligus membuka mata rakyat mengenai keupayaan beliau dalam memimpin negara.
“Sudah tentu saya gembira dengan kemenangan ini. Pihak pembangkang telah hilang krediabiliti untuk memimpin,” katanya ketika ditemui pemberita di sini petang tadi.
Taib Mahmud mengulas kemenangan calon BN di Batu Sapi, Datin Linda Tsen yang memperolehi 9,773 undi, Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee 2,031, Ansari Abdullah dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) 3,414 undi. Linda mendapat majoriti 6,359 undi.
Linda menggantikan penyandang kerusi yang juga suaminya Datuk Edmund Chong Ket Wah, yang meninggal dunia pada 9 Oktober lepas akibat kemalangan jalan raya di Kota Kinabalu.
Di Galas, calon BN Abdul Aziz Yusoff menang dengan majoriti 1,190 undi setelah mendapat 5,324 undi manakala calon PAS Dr Zulkefli Mohamad memperoleh 4,134 undi.
Mengulas lanjut, Taib menyifatkan kemenangan itu merupakan pengiktirafan rakyat di Batu Sapi dan Galas terhadap kebijaksanaan kepimpinan Datuk Seri Najib.
“Beliau seorang yang pintar, malah saya pernah bekerja dengan bapa beliau Tun Abdul Razak Hussein yang ketika itu menjadi Perdana Menteri Kedua,” katanya.

No comments:

Post a Comment