Tuesday, September 14, 2010

MAJLIS PEGUAM PERLU BUAT PENJELASAN
















Author: CUCU TOK WAN | Posted at: 5:16 PM | |
Datuk Pathmanabhan A/L Nalliannen
(NO K/P : 690211-10-5525)

Beberapa buah blog mula mendesak Ragunath Kesavan, Presiden Majlis Peguam agar meletak jawatan berikutan pembabitan dua orang peguam yang merupakan ahli Majlis Peguam dalam kes jenayah ngeri pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga orang rakan lelakinya.

Ini adalah kerana Ragunath yang begitu beriya-iya dalam menganjurkan beberapa program menentang kerajaan terutama apabila membabitkan kepentingan Melayu-Islam, tidak mampu menjalankan tugas selaku Presiden apabila kadar salahguna kepercayaan di kalangan peguam-peguam yang menjadi ahli Majlis Peguam semakin meningkat.

Belang kedua-dua beradik tersebut mula 'pecah'. Sudah ada beberapa buah blog yang mengaitkan kedua-duanya sebagai peguam pro-Pakatan Rakyat dan pernah terlibat dalam beberapa kes tuntutan Hindraf terhadap kerajaan sekaligus memerlukan penjelasan panjang lebar daripada Majlis Peguam berkenaan disiplin dan kebolehpercayaan terhadap peguam-peguam di Malaysia, khususnya yang menguruskan hartanah dan perniagaan yang bernilai jutaan ringgit.

Kalau sebelum ini, Majlis Peguam menjadi antara 'kompeni' terawal yang memberikan komen berhubung ketidakadilan dan apa-apa sahaja yang dilihat boleh memburukkan imej kerajaan, seharusnya Majlis Peguam perlu tampil jauh lebih awal daripada entiti-entiti lain dalam membersihkan badan tersebut daripada pandangan serong rakyat Malaysia yang mulai berasa kesan daripada perbuatan jahat segelintir peguam yang berselindung di sebalik jubah hitam mereka.

Surrendren adik Datuk Pathmanabhan
(NO K/P: 720801-10-5773)

Maka bayangkanlah berita ini dengan apa yang berlaku di Ladang Kelapa Sawit Gadong....

Mahkamah Koroner hari ini diberitahu bahawa kematian R Gunasegaran ketika dalam tahanan terletak di pihak polis kerana 'tindakan dan kelalaian' mereka.

Peguam M Visvanathan, yang mewakili keluarga Gunasegaran mendakwa polis 'mempercepatkan' kematian Gunasegaran dengan membelasahnya ketika dalam tahanan dan gagal memberikan bantuan kecemasan ketika dia pengsan.

Visvanathan berkata anggota polis yang terbabit dalam kes itu juga gagal menjalankan tanggungjawab mereka kerana tidak bertindak atas maklumat yang diberikan ketika kenyataan mangsa dirakamkan.

"Nampaknya seolah-olah wujud konspirasi di kalangan beberapa pihak untuk menutup kebenaran di sebalik kematian Gunasegaran,” katanya semasa inkues.

Visvanathan juga mendakwa enam anggota polis yang bertindak sebagai saksi berbohong kepada mahkamah dan memberikan kenyataan yang bercanggah antara satu sama lain berhubung beberapa isu.

Beliau mempertahankan bahawa Gunasegaran mati akibat kecederaan parah sepanjang kira-kira satu kaki dan lima sentimeter dalam di dadanya yang dipercayai disebabkan disepak oleh Lans Korporal Mohd Faizal Mat Taib, dan bukannya kerana mengambil dadah berlebihan seperti didakwa oleh timbalan pendakwa raya Shashitah Mohamad Hanifa.

Gunasegaran, 31, ditangkap atas kesalahan dadah. Dia pengsan ketika polis mengambil cap jarinya semasa dalam tahanan antara jam 6.45 hingga 7 petang dan diisytiharkan mati pada jam 7.40 petang pada 16 julai tahun lalu di hospital Kuala Lumpur.

Pihak polis dalam laporan rasminya berkata Gunasegaran mati kerana menyalah-gunakan dadah. (Malaysiakini)

3 comments:

  1. KERAJAAN HARUS PUNYA PENDIRIAN KERAS DALAM BANYAK HAL. KALAU GUAN ENG BOLEH BUAT APA APA IKUT KEPALA BAPAK DIA, KENAPA KERAJAAN TAK BOLEH? TAKUT? TAKUT APA? TAKUT HILANG KUASA? TAKUT KEPADA CINA? TAKUT PADA KELING? DENGAN MELAYU TAK TAKUT?
    GOOD CITIZEN MACAM KAMI TAK PERLUKAN MAJLIS PEGUAM!! UNTUK APA MAJLIS PEGUAM?? SIAPA YANG MEREKA NAK BELA? AKU MINTA KERAJAAN DEDAHKAN ATAU SENARAIKAN PEGUAM PEGUAM YANG DAH BANYAK MENYELEWENG ?
    PADA AKU , MAJLIS PEGUAM ADALAH MAJLIS UNGTUK MENJATUHKAN KERAJAAN !!!

    BUBARKAN SAHAJA MAJLIS PEGUAM !!

    AKU AJAK RAKYAT BIASA MEMBOIKOT DAN KEMPEN BUBARKAN MAJLIS PEGUAM.......

    AKU GUNA KHIDMAT PEGUAM PUN SEBAB DIPAKSA N TERPAKSA KERANA ADANYA PERATURAN.

    INI NEGARA KITA, KITA IKUT ACUAN KITA !!

    SUARA MAJORITI HARUS DI DENGAR !!

    LOYA BURUK

    ReplyDelete
  2. salam,
    auw..jgn mare bang, nanti saya kasi amaran dulu bang. kalau diorang tak mau dengar saya kasi amaran keras, kalau tak mau dengar dan ikut, saya kasi amaran lebih keras. kalau tak mau ikut juga saya akan beri amaran keras yang paling keras. lepas tu saya akan berdiri sambil bagi amaran keras. kemudian saya akan memberitahu bahawa amaran telah saya berikan dan itu adalah amaran yang keras tetapi tak begitu tegas. kalau diaorang marah, saya akan minta maaf. maafkan saya kerana telah memberi amaran keras yang terlalu keras sehingga awak marah. minta maaf ye bang.

    ReplyDelete
  3. Pooooodah Chit Syam ...... Ba**** lu keras lagi tak?

    Nak elak kontol besi oooopppppssss maaf kontroversi senag aja , jangan cakap banyak atau jangan cakap apa apa

    Senang betul jadi Menteri sekarang ni !!!!

    Gaji Buta

    Latif Loya

    ReplyDelete