Wednesday, December 29, 2010

Seriuskah NGO mahu 'liberty', 'fairness', 'justice', 'equality' ala barat?


Kita selalu digoreng oleh NGO-NGO liberal yang cakap pasal demokrasi, kebebasan, keadilan, persamaan dan lain-lain taik kuching depa. Gagasan yang mereka laungkan adalah hanya gagasan barat dan mereka ini idamkan mahu jadi macam orang barat.

Betoikah orang barat tu baik sangat? Baca bawah ini ...


Pada bulan 1 Oktober 2010, akhbar Mail Online menyiarkan berita Perdana Menteri Perancis, Nichiolas Sarkozy menghalau kaum gypsy Roma dari Perancis.
Gypsies paid to leave France face tough new measures to prevent their return

By Peter Allen In Paris
Last updated at 4:57 PM on 1st October 2010

Gypsies given cash payments before being deported from France are to have their fingerprints recorded to try and stop them coming back again, it emerged today.

The radical measure follows President Nicolas Sarkozy’s decision to try and rid his country of Roma communities based on the outskirts of major cities like Paris and Lyon.

All have been called magnates for prostitutes, aggressive beggars and other criminals, with many already razed to the ground by riot police.

Read further here.
Bagi sebuah negara yang kononnya terkenal kerana memperkenalkan ideologi 'liberty', 'fairness', 'justice', 'equality' etc., ini amat bertentangan sekali.

Lihat pulohan komen dalam berita tersebut yang begitu rasis dan benci kepada kaum Roma kerana dianggap tidak menghormati budaya setempat dengan mempertahankan budaya mereka dan tidak mengasimilasi kepada budaya setempat.

Kita tidak langsung berbuat demikian kepada kaum Cina dan India yang sudah lama dudukd an dapat warganegara di negara ini tetapi tidak mahu assimilate dengan budaya setempat.

Kini mereka pula mahu memanggil rakyat asal sebagai pendatang dan kurang ajar mahu menolak sejarah asal negara ini dengan mengubah2 sejarah dan menolak kedaulatan raja2 Melayu yang sebahagain dari Ketuanan Melayu.

Mereka mahu dan tuntut kita ikut ideologi barat yang berteras kepada 'liberty', 'fairness', 'justice', 'equality' etc. Sungguhkah barat itu demikian?

Terima kasih e-mail dari Tengku Afif

No comments:

Post a Comment