Friday, August 6, 2010

MCA dan DAP sekata sejiwa?










Hujahnya ada asas.

Kenapa perlu diskaun Bumiputera diberi untuk hartanah mewah? Bumi yang sudah kaya tidak layak untuk mendapat diskaun lagi. Kononnya ini membantu yang kurang berupaya.

Macam mana Melayu kurang berupaya akan dibantu kalau hanya 7% saja diskaun? Apa ke tidak nanti diminta semua kurang berupaya dapat pengurangan 7%.

Maka tiadalah apa yang dikatakan harga istimewa untuk Bumiputera. DIpertingkatkan persoalan ini, bukankah ini langkah yang dibuat dari hak2 keistimewaan Melayu (serta Bumiputera) bawah Artikel 153.

Perkara diskaun tidak lagi dibincangkan di kabinet atau di dalam Mesyuarat BN atau mana2 parti kompenen BN tapi Menteri Perumahan dah buat kenyataan. Baca dalam laporan berita The Star semalam berikut:

Forgo discount to help the poor, rich bumis urged

The Star Online > Nation
Friday July 30, 2010


PETALING JAYA: It would be good if rich bumiputras could agree not to take the 7% discount for high-end homes and commercial property and give the benefit to the poor, said Housing and Local Government Minister Datuk Seri Chor Chee Heung.

Chor, who is MCA vice-president, said those who could afford houses worth RM1.5mil and above were rich enough and did not need the discount.

“There are still many bumiputras who cannot own a house. They need to be helped.

“If we can take away (the discount) from the rich, irrespective of their race, and give it to the poor, we can help them,” he told a press conference after giving a keynote address at the 13th National Housing and Property Summit here yesterday.

Sekarang Presiden MCa tanpa jawatan Menteri dah jadi amcam jurucakap untuk buat macam tuntutan. BAca sterusnya ...

He said party president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek brought up the issue two weeks before DAP MP for Petaling Jaya Utara Tony Pua suggested that the discount for bumiputras be scrapped.

Chor said Dr Chua had tasked him to study the matter further before the party made any suggestion.

“We cannot simply take away the discount and say that it will be fair to everybody. It is too simplistic,” he said.

Kenaytaan Chor dan CHua dibuat selepas PM nyatakn berikut:

On Wednesday, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said that the Barisan Nasional-led states would not do away with the discount enjoyed by bumiputras...

Jika sebelum ini kita lihat Lim Guan Eng menjadi jurucakap untuk MCA dan Gerakan yang di smash Dato Zahid Hamidi, kali ini kita lihat DAP dan MCA seiring sekata dan sekata sejiwa.

Buat apa kita nak layan lagi tuntutan MCA dan Gerakan. Mereka sudah tidak ada sokongan pun lagi. Adakah kita mahu tunggu mereka menikam di saat terakhir?

Itu Cina, Melayu macam mana?

Masih leka dengan perbezaan ideologi dan politiking? Nak berpolitik, imbangkan prinsip dan kepentingan.

Apa guna prinsip tapi tiada manafaat untuk mereka yang kamu perjuangkan, amnya rakyat dan pihak lain yang mendapat labanya? Apa guna kepentingan tanpa panduan prinsip dan moral?

theunspinners

No comments:

Post a Comment