Friday, November 9, 2012

Politik Sarawak aman dan tenang




Setahun dua ini telah melihat suasana dan keadaan politik negara tidak stabil.  Demonstrasi jalanan berulang di Kuala Lumpur dan banyak kerosakan harta benda terjadi.  Tidak terlepas juga imej negara di kotorkan oleh rakyat Malaysia sendiri dan keyakinan pelabur asing untuk melabur dalam negara teruja.  Begitu kencangnya serangan DAP, PAS dan PKR terhadap kerajaan sehingga 'ketenangan' negara merudum.

Cauvinis DAP lantang memfitnah kerajaan menindas sekolah Cina namun langsung tidak menyebut bahawa kerajaan 'bossnya' DAP Singapura telah lama menghapuskan semua sekolah kaum (Melayu dan pondok) dan memaksa semua kaum-kaum minoriti di Singapura untuk menghadiri sekolah kebangsaan sahaja.

PAS aka ' Taliban' pula berceramah bahawa sesiapa yang tidak menyokong fahaman politik mereka wajib DIPANCUNG (dibunuh dengan potong kepala).  Antara contoh-contoh kononnya 'ulama-ulama' PAS dan PKR yang  menghasut keganasan adalah 'Ulama Agung PKR' Ustaz (menggelar dirinya) Badrul Amin yang berceramah di khalayak ramai agar Mufti Perlis DIPANCUNG (dibunuh dengan potong kepala).

PKR pula berkempen untuk membenarkan umat Islam murtad (diperkatakan oleh Naib Presiden PKR Nurul Izzah dalam ceramah umum) dan homoseksual/lesbian di halalkan.

Setiap hari dimana saja pelusuk semenanjung Malaysia ceramaha DAP, PAS dan PKR meleparkan fitnah terhadap kerajaan.  Setiap jam atau minit fitnah, cemuhan dan kebencian di ucapkan dalam 'facebook' dan twitter.

Apa sudah jadi kepada negara ini?

Namun dalam keadaan politik yang huru-hara di Semenanjung Malaysia keadaan politik di Sarawak aman damai.

Apakah hikmah atau 'wisdom' YAB Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Taib Mahmud yang melindungi keamanan Sarawak daripada ribut politik di Semenanjung Malaysia?

Kesabaran.  Kesabaran menghadapi segala fitnah dan cemuhan dari DAP, PKR dan PAS.  Malah ada desakan dari pemimpin 'sahabat' BN semenanjung yang mendesak pengunduran YAB Pehin Sri Taib Mahmud namun berkat kesabarannya tidak menjadi 'gaduh besar'.

Kebijaksanaan.  Tidak melatah atau terburu-buru untuk menjawab fitnah dan tohmahan pembangkang.

Ketegasan.  Ketegasan dan kekuatan hati (dalam menghadapi tekanan dan fitnah) untuk tidak mengikut rentak politik pembangkang.  Apabila pembangkang sering menghasut rakyat untuk mendesak yang tidak munasabah dari kerajaan maka Taib Mahmud berdiri tegas seperti ibubapa yang bertanggungjawab.  Tidak 'manjakan' rakyat yang telah termakan manis hasutan DAP, PKR dan PAS.

Keimanan.  Keimanan terhadap Tuhan yang Maha Esa.  Untuk menpunyai ketegasan, kesabaran dan kebijaksanaan untuk mengharungi cabaran politik fitnah pembangkang maka perlu keimanan.  Keimanan yang membolehkan kesabaran kerana tanpa iman maka mungkin tidak sabar atau tidak tahan.

Semoga rakyat dan negeri Sarawak tetap dinaungi dalam keamanan dan kemakmuran.

Oleh Muda Tengah

No comments:

Post a Comment