Friday, July 20, 2012

Pelampau paling bising dan cari populariti sahaja, Hormat menghormati amalan di Sarawak - Adenan Satem








































TERIMA KASIH: Ahmad (kanan) menyampaikan cenderamata kepada Adenan sebagai tanda penghargaan merasmikan seminar tersebut di Kuching, semalam.



Tiba masa diamkan pelampau

Utusan Borneo July 18, 2012, Wednesday


KUCHING: Golongan pelampau yang sekadar minoriti, akan terus berleluasa se-kiranya tidak dikekang khasnya dalam gerakan politik.
Menteri Tugas-tugas Khas Tan Sri Datuk Amar Adenan Satem berkata, bagaimanapun sebahagian besar daripada rakyat lebih memilih untuk berdiam diri tanpa melakukan apa-apa untuk menge-       k-ang golongan tersebut.
“Golongan pelampau me-rupakan orang ‘paling bising’ kerana mahu meraih populariti dan mereka berjaya, ke-rana majoriti tidak berbuat apa-apa mengenainya.
“Golongan majoriti tidak boleh berdiam diri lagi kerana sudah tiba masanya untuk me-reka mula bertindak dan bersuara bagi mendiamkan pelampau,” katanya ketika berucap merasmikan Seminar Pemahaman Kesederhanaan (Wasatiy-yah) dan Gagasan 1Malaysia.
Hadir sama, Timbalan Men-teri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan.
Adenan memberitahu, ge-rakan politik seharusnya men-cerminkan budaya dan watak sebenar di negeri ini.
Menurutnya, saling menghormati dan keharmornian bukan sesuatu yang disebut secara lisan, tetapi diamalkan sejak dahulu lagi di Sarawak.
“Ia bukan perkara baharu bagi kita. Malah ia patut diperluaskan ke negeri lain seperti Sabah dan Semenanjung (Malaysia).
“Saya tidak bermaksud untuk mengatakan mereka bukan seperti kita tetapi perlu mencontohi kita,” katanya.
Sementara itu, Ahmad pada sidang media selepas majlis tersebut turut bersetuju dengan Adenan bahawa rakyat perlu menyahut cabaran untuk berhenti mendiamkan diri.
“Ambil contoh perhimpunan Bersih, hanya sebilangan kecil daripada beberapa juta rakyat Malaysia yang menghadirinya dan ia me-rupakan petanda ramai yang tidak bersetuju dengan perkara itu, tetapi tidak melakukan apa-apa,” katanya.
Selain itu, Ahmad turut melahirkan harapan agar seminar susulan dapat diadakan di peringkat daerah dan bahagian bagi menambah kesedaran mengenai kesederhanaan dan 1Malaysia.
Menurutnya, seminar itu yang telah diadakan di 13 negeri termasuk Sarawak dan dihadiri lebih 26,000 peserta juga merupakan petanda baik untuk kerajaan menghadapi pilihan raya.
Katanya, lagi ia tetap mene-rima sambutan menggalakkan di negeri-negeri pembangkang seperti Selangor, Kelan-tan dan Kedah.
“Ia turut menunjukkan sokongan kepada kerajaan semakin bertambah,” katanya.




No comments:

Post a Comment